DSİ’nin bitiremediği Melen Barajı için İSKİ dava açtı
1990 yılında Bakanlar Kurulu, İstanbul’a su sağlamak için Melen Barajı’nın yapılmasına karar verdi. DSİ Genel Müdürlüğü barajın inşaatına ancak proje ve onay aşamalarından sonra 2012 yılında başladı. İnşaatın 2016 yılında tamamlanması planlanıyordu ancak baraj gövdesinde su tutulmasına neden olan çatlaklar nedeniyle proje yenilendi.
Melen Barajı’nın gövdesinde oluşan çatlakların güçlendirilmesi için başlayan inşaat çalışmaları, bu kez ekonomik nedenlerle 2022 yılında durduruldu. DSİ geçtiğimiz günlerde güçlendirme projesi için yeniden ihaleye çıktı.
Konuyla ilgili İBB’den yapılan açıklamada, 2016 yılında tamamlanması gereken barajın 10 yıl gecikmeyle 2026 yılında tamamlanmasının beklendiği kaydedildi.
‘İSKİ ELEKTRİKLE SU ÇEKİYOR’
ANKA’nın aktardığına göre, barajın eksik tamamlanması nedeniyle artan maliyetlerin İSKİ’ye verdiği zararın tespiti için dava açıldığını açıklayan İBB’nin açıklamasında şu ifadeler kullanıldı: İstanbul’a su temini, bir baraj ve üç büyük su iletim sınırından oluşmaktadır. . Barajda toplanan su, üç yollu sınırdan İstanbul’a taşınıyor. Bugün İstanbul’un içme suyunun yaklaşık üçte birinin Melen’den geldiği söylenebilir. Ancak baraj yapılamadığı için sular önce barajda toplanmak yerine artık doğrudan Melen Çayı’ndan çekiliyor. Barajda suyun toplanamaması ve doğrudan Melen Çayı’ndan çekilmesi de İSKİ için değerli bir elektrik maliyeti oluşturmaktadır. 2012 yılında ihalesi yapılan baraj 2016 ve sonrasında tamamlanmış olsaydı İSKİ’nin maliyetleri artmayacaktı.
‘SUNGURLU BARAJINA ÖNCELİK VERİN’
Açıklamaya göre İSKİ Genel Müdürlüğü, Melen Barajı’nın bir an önce devreye alınması ve İSKİ ile teknik koordinasyonun sağlanması için gerekli çalışmaların yapılması için DSİ Genel Müdürlüğü’ne başvurdu. İSKİ Genel Müdürlüğü de İstanbul’un kısa, orta ve uzun vadeli su ihtiyacını karşılamak için DSİ Genel Müdürlüğü’nden yatırım programında şehre yakın güvenli ve yakın bir rezervuar olan Sungurlu Barajı’nın yapımına öncelik verilmesini talep etti. Melen Barajı’nın işletmeye alınamaması nedeniyle ihtiyaç fazlasıdır.
İSKİ Genel Müdürlüğü’nün Melen Barajı’nın işletmeye açılmaması nedeniyle oluşan hasarın tespiti için geçtiğimiz 9 Kasım’da Kocaali Sulh Ceza Mahkemesi’nde tespit davası açtığı bildirildi. Şu anda keşif sonucunda hazırlanacak bilirkişi raporunun beklendiği öğrenildi.
İMAMOĞLU DAVETİ
İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, 2019’da göreve geldikten sonra Melen projesiyle ilgili yaptığı incelemelerde baraj inşaatındaki hususlara dikkat çekmişti. DSİ Genel Müdürlüğü sorunların giderilmesi için harekete geçti, çatlaklarda güçlendirme çalışmaları yapılıyor. baraj gövdesine Haziran 2020’de başlandı. Ancak şirketin talebi üzerine güçlendirme işine 2022 yılında DSİ tarafından son verilerek tasfiye edildi. ‘Melen Barajı Revize Rehabilitasyon Projesi İnşaatı’ ihalesini 2023 yılı Ocak ayında yapan DSİ, Bu iş için son tarih 488 gündür. Bu süre zarfında güçlendirme projesi yenilenecek ve ardından inşaat çalışmalarına başlanacaktır. (HABER MERKEZİ)